Saturday, March 14, 2009

Globalizáció / Globalisation

Teljesen nyílvánvaló, hogy a világcégek mindenütt ott vannak, még az iszlám országokban is; Malájzia sem kivétel. Tesco, Ikea, fast/junk food láncok, ruházat, háztartási gépek, szórakoztató elektronika: ugyanaz, mint bárhol másutt.
Az már kevésbé nyilvánvaló, hogy itt magyar termékekkel is lehet találkozni. Egy részük persze nem igazi magyar: a boltban kapható “magyar” felvágottak és paprika (hangsúlyozottan “Hungarian” a felirat) általában Ausztráliából származnak (gondolom, 56-os magyarok cégei gyártják). De pl. a Suzuki SX4 Sport Sedan, amit egy hónapja béreltünk, hogy lemenjünk Melaka-ba (erről majd később) állítólag magyar gyártású; a feliratok (pl. a légzsáknál) magyarul is ki voltak írva. És már láttunk olyan feliratot is valamelyik boltkirakatában, hogy “Leárazás”. Valójában több magyar dologgal találkozunk itt, mint Írországban.
És persze az itt vásárolt Lego-t részben Magyarországon gyártották. Magyar embernek magyar Lego-t!
Malajzia a maga három népcsoportjával, a volt brit és jelenlegi iszlám befolyással meg a környező országok hatásával amúgy is egy lokális globalizáció. Van itt minden, öregem. Ebből a “minden”-ből először majd az ételekre fogok kitérni, hamarosan.

It is completely obvious that the multinational corporations are everywhere, even in the Muslim countries; Malaysia is no exception. Tesco, Ikea, fast/junk food chains, clothing, home appliances, consumer electronics: the same as everywhere.
It is less obvious that one can find even Hungarian products here. Some of them are not really Hungarian: the “Hungarian” salamis and paprika (with “Hungarian” emphasized on the label) are typically from Australia (I guess made by companies of Hungarians who immigrated in 1956 after the failed revolution). But for example, the Suzuki SX4 Sport Sedan that we rented a month ago to travel to Melaka (more about it later) was Hungarian made or so they said; the notices (e.g. for the airbag) were printed in Hungarian, too. And we have seen “Leárazás” (Sale) displayed in one of the shop fronts. Actually, we meet more Hungarian things here that in Ireland.
And of course, the Lego bought here was partially made in Hungary. Hungarian Lego for the Hungarians!
Malaysia with her three races, with the past British and current Islam influence and with the impact of the surrounding countries is a local globalization anyhow. There is everything here, buddy. From this “everything” I will talk about the food first, soon.

No comments:

Post a Comment